مجموعه‌ی قوانین عملی منهاج فردوسیان (نسخه‌ی دوم)
23 بازدید
نقش: نویسنده
سال نشر: 1393
تعداد جلد : 1
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
مقدمه بحمد الله پس از سال‌ها مطالعه، تحقیق و مشاهده درباره‌ی انواع برنامه‌های سیر و سلوک، علوم باطنی و روحی، تهذیبی و اخلاقی، اکثر فرقه‌های مطرح صوفیه‌ی شیعه و عامه، و استخراج نواقص و انحرافات هر یک، سرانجام موفق به تنظیم و ارائه‌ی برنامه‌ی جامع و کاملی مرکب از عقاید و احکام مسلّم امامیه (که عاری از نقایص و انحرافات سایر برنامه‌های تربیتی است) شده و آن را «منهاج فردوسیان» نامیدیم. «منهاج» یعنی راه روشن و «فردوس» نام بهترین جای بهشت است و «منهاج فردوسیان» یعنی راه روشنی که مردان و زنان حقیقت‌جو و سعادت‌طلب را به بهشت جاویدان خداوند می‌رساند. با دقت در شعار برنامه‌ی تربیتی منهاج فردوسیان، حقایق بسیاری آشکار می‌شود؛ «عمل کردن به واضحات و مسلّمات مکتب شیعه‌ی اثنی‌عشری، تنها راه رسیدن به کمال واقعی و سعادت ابدی در ابعاد فردی و اجتماعی در دنیا و آخرت است» سه رکن تکامل: رسیدن به کمال و سعادت، سه رکن اساسی دارد؛ ۱. استاد کامل و مکمِّل؛ ۲. برنامه‌ی کامل، جامع، معتبر و مطمئن؛ ۳. همت والا و سعی بلیغ. هر یک از این سه رکن که نباشد، رسیدن به کمال و سعادت، امکان پذیر نیست یا به کُندی تمام، صورت خواهد پذیرفت. آنچه اکنون پیش روی شماست، متن مشروح برنامه‌ای کامل، جامع، معتبر و مطمئن، بلکه به عبارت بهتر: «کامل‌ترین، جامع‌ترین، معتبرترین، مطمئن‌ترین و مفصل‌ترین برنامه‌ی تربیتی برای رسیدن به کمال حقیقی و سعادت ابدی در ابعاد فردی و اجتماعی در دنیا و آخرت» است. این برنامه‌ی تربیتی را چند کتاب دیگر، به شرح زیر، تکمیل می‌کنند: ۱. بهشت و جهنم در منهاج فردوسیان (جهت ایجاد انگیزه در اصحاب منهاج)؛ ۲. مواعظِ استادانِ منهاج فردوسیان (جهت ایجاد انگیزه در اصحاب منهاج)؛ ۳. اصولِ استخراجِ منهاج فردوسیان (جهت معرفی اصولی که منهاج فردوسیان بر آنها استوار است و منابعی که از آنها استخراج شده است)؛ ۴. استادِ کامل در منهاج فردوسیان (جهت آشنایی با استادان منهاج ـ علیهم‌السلام ـ و ارائه‌ی اسناد استادی هر یک)؛ ۵. استنهاجاتی بر مبنای منهاج فردوسیان (جهت پاسخگویی به سؤالات اصحاب منهاج در موضوعات مختلف) ۶. جایگاه عمل در منهاج فردوسیان (جهت درمان آنان که معتقدند، بدون عمل هم می‌شود به درجات عالیه‌ی کمال و سعادت رسید) ۷. جایگاه سیادت در منهاج فردوسیان (جهت درمان بیماری خاص سادات محترم) قبل از ورود به این برنامه، قبول دوازده مقدمه‌ی علمیه و عبور از پنج حجاب اعتقادی لازم است. مشروح مقدمات علمیه و حجاب‌های اعتقادی در کتاب «اصولِ استخراجِ منهاجِ فردوسیان» آمده است. بدین ترتیب، مطالعه‌ی آن کتاب، قبل از شروع به مطالعه‌ی این اثر، الزامی می‌باشد. مزایای نسخه‌ی دوم بر نسخه‌ی اول: آنچه در نسخه‌ی دوم رخ داد، بدین شرح است: ۱. موارد تکراری در قوانین عملی، حذف شد. ۲. هر مرحله از قوانین، در داخل طبقات، دسته‌بندی و عنوان‌گذاری شد. ۳. کلمات مشکل و سنگین، تا جایی که امکان داشت، به عبارت‌های ساده تبدیل شد. ۴. کلمات مشکل و نامأنوسی که امکان ساده شدن نداشت، در لغت‌نامه‌ی آخر کتاب، توضیح داده شد. ۵. برخی قوانین کلی، به قوانین جزئی ولی دقیق‌تر تبدیل شد. ۶. تمام قانون‌هایی که فقط مستند به فعل استاد بود، حذف گردید. ۷. سعی شد ـ تا حد امکان ـ قانون‌های ستاره‌دار، در متن قانون و در بین [کروشه] یا {قلاب} توضیح داده شود. ۸. آن دسته از قانون‌های ستاره‌داری که مشتمل بر دعا، ذکر یا گزینه‌های زیادی بود، در بخش پایانی کتاب، به صورت جداگانه ولی مختصر شرح داده شد تا نیاز اصحاب منهاج به مراجعه به سایر کتاب‌ها به حداقل برسد. ۹. فهرست مطالب، از حالت اجمالی خارج شده و تفصیلی گردید که در یافتن قوانین مورد نظر، بسیار راهگشاست. ۱۰. قانون‌هایی که به دو یا چند عنوان مربوط می‌شد، بدون تکرار شماره، در ذیل تمام عنوان‌ها تکرار شد تا اگر کسی قصد استفاده‌ی موضوعی از این برنامه را داشت، به سادگی برایش امکان داشته باشد. مشخصه‌ی این قانون‌ها، علامت ستاره به جای شماره‌ی سریال در موارد تکراری است. ۱۱. قوانینی که به صورت مجزا در آخر سایر قوانین آمده بود (مانند قوانین حج و عمره، قوانین بانوان، قوانین رجب و قوانین جمعه)، در جای خود و در میان سایر قوانین قرار گرفت. ۱۲. فهرستی اجمالی از منابع و مآخذی که این قواعد از آنها استخراج شده است، به آخر کتاب افزوده شد. ۱۳. تمام موارد حرمت وضعی، حذف شد و به صورت قاعده‌ی تکمیلی در قواعد نظری تکمیلی، بیان گردید. ۱۴. اول هر طبقه با عبارت کوتاهی از «زیارت آل یاسین» زینت یافت. باید توجه داشت که کتاب حاضر، مانند نسخه‌ی اول، بدون ذکر مستندات و توضیحات است یعنی فقط حاوی قوانین عملی بوده و هیچ یک از مستندات و توضیحات (جهت رعایت اختصار) در آن ذکر نشده است. امید است متن کامل این کتاب (که همراه با ذکر کامل مستندات هر یک می‌باشد) در آینده‌ی نزدیک، انتشار یابد. این نسخه شامل ۳۱۰۰ قانون و ۱۳۲۷ تکرار است که مجموعاً (قوانین اصلی و تکرارش) به عدد ۴۴۲۷ قانون رسیده است. روش استفاده از برنامه: پس از این که قواعد نظری پایه،‌ تکمیلی و تجملی را از کتاب «مجموعه‌ی قواعد نظری منهاج فردوسیان» فرا گرفته و معتقد شدید،‌ اکنون نوبت به استفاده از این کتاب می‌رسد. برای استفاده‌ی درست از این کتاب، لازم است مراحل را بر طبق چیدمان زیر طی نمایید. توجه داشته باشید، همین دستور العمل در اول هر یک از مراحل نیز آمده است. ۱ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی اول (صفحه‌ی ۳۸). هر یک از این قوانین را که مربوط به شما می‌شود ولی آن را انجام نمی‌دهید، در جدول محاسبه، یادداشت کنید و سعی کنید هیچوقت ترک نشود. اگر مطمئن هستید که این قوانین را به خوبی رعایت می‌کنید، می‌توانید به مرحله‌ی بعد بروید. ۲ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی دوم (صفحه‌ی ۳۹ تا ۴۳). هر یک از قوانین این مرحله را که مربوط به شما می‌گردد و مرتکب آن می‌شوید، در جدول محاسبه، یادداشت کنید و از این به بعد سعی کنید هیچوقت انجام ندهید. قبل از خواب شب به سراغ جدول محاسبه بروید و چنانچه در شبانه‌روز گذشته حتی یکبار مرتکب آن شده‌اید، خانه‌ی مربوط به آن روز را سیاه کنید؛ سپس از خدای بزرگ صادقانه عذرخواهی نمایید و تصمیم بگیرید هیچوقت آن کار را تکرار نکنید. آخر هر ماه، روزهایی که با انجام دادن آن کارِ ممنوع، سیاه کرده‌اید را بشمارید. توجه داشته باشید تا زمانی که شمارگان ماهیانه به صفر نرسد، آن قانون را در جدول محاسبه نگه دارید. ۳ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی سوم (صفحه‌ی ۴۴ تا ۵۳). هر یک از این قوانین را که مربوط به شما می‌شود ولی آن را انجام نمی‌دهید، در جدول محاسبه، یادداشت کنید و سعی کنید هیچوقت ترک نشود. قبل از خواب شب به سراغ جدول محاسبه بروید و چنانچه در شبانه‌روز گذشته زمینه‌ی انجام آن کار فراهم شد ولی شما بدون عذر، آن را انجام ندادید، خانه‌ی مربوط به آن روز را سیاه کنید؛ سپس از خدای بزرگ صادقانه عذرخواهی نمایید و تصمیم بگیرید هیچوقت آن کار را ترک نکنید. آخر هر ماه، روزهایی که با انجام ندادن آن کار ضروری، سیاه کرده‌اید را بشمارید. توجه داشته باشید تا زمانی که شمارگان ماهیانه به صفر نرسد، آن قانون را در جدول محاسبه نگه دارید. ۴ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی چهارم (صفحه‌ی ۵۴ تا ۷۱). هر یک از این قوانین را که مربوط به شما می‌گردد و مرتکب آن می‌شوید، در جدول محاسبه، یادداشت کنید و از این به بعد سعی کنید هیچوقت انجام ندهید. قبل از خواب شب به سراغ جدول محاسبه بروید و چنانچه در شبانه‌روز گذشته حتی یکبار مرتکب آن شده‌اید، خانه‌ی مربوط به آن روز را سیاه کنید؛ سپس از خدای بزرگ صادقانه عذرخواهی نمایید و تصمیم بگیرید هیچوقت آن کار را تکرار نکنید. آخر هر ماه، روزهایی که با انجام دادن آن کار ممنوع، سیاه کرده‌اید را بشمارید. توجه داشته باشید تا زمانی که شمارگان ماهیانه به صفر نرسد، آن قانون را در جدول محاسبه نگه دارید. ۵ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی پنجم (صفحه‌ی ۷۲ تا ۷۹). هر یک از این قوانین را که مربوط به شما می‌شود ولی آن را انجام نمی‌دهید، در جدول محاسبه، یادداشت کنید و سعی کنید هیچوقت ترک نشود. قبل از خواب شب به سراغ جدول محاسبه بروید و چنانچه در شبانه‌روز گذشته زمینه‌ی انجام آن کار فراهم شد ولی شما بدون عذر، آن را انجام ندادید، خانه‌ی مربوط به آن روز را سیاه کنید؛ سپس از خدای بزرگ صادقانه عذرخواهی نمایید و تصمیم بگیرید هیچوقت آن کار را ترک نکنید. آخر هر ماه، روزهایی که با انجام ندادن آن کار ضروری، سیاه کرده‌اید را بشمارید. توجه داشته باشید تا زمانی که شمارگان ماهیانه به صفر نرسد، آن قانون را در جدول محاسبه نگه دارید. ۶ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی ششم (صفحه‌ی ۸۰ تا ۸۴). هر یک از این قوانین را که مربوط به شما می‌گردد و مرتکب آن می‌شوید، در جدول محاسبه، یادداشت کنید و از این به بعد سعی کنید هیچوقت انجام ندهید. قبل از خواب شب به سراغ جدول محاسبه بروید و چنانچه در شبانه‌روز گذشته حتی یکبار مرتکب آن شده‌اید، خانه‌ی مربوط به آن روز را سیاه کنید؛ سپس از خدای بزرگ صادقانه عذرخواهی نمایید و تصمیم بگیرید هیچوقت آن کار را تکرار نکنید. آخر هر ماه، روزهایی که با انجام دادن آن کار ممنوع، سیاه کرده‌اید را بشمارید. توجه داشته باشید تا زمانی که شمارگان ماهیانه به صفر نرسد، آن قانون را در جدول محاسبه نگه دارید. ۷ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی هفتم (صفحه‌ی ۸۵ تا ۱۲۱). هر یک از این قوانین را که احساس می‌کنید با توان جسمی و روحی شما مناسب است و فرصت و نشاط انجام دادنش را دارید، در جدول محاسبه، یادداشت کنید و تا زمانی که شور و شوق انجامش را دارید، انجام دهید. در هر مرحله که احساس کردید اشتیاق لازم را به هر دلیل ندارید، از ادامه‌ی عمل دست بکشید ولی منتظر فراهم شدن حال و فرصت باشید تا دوباره انجام دادن را از سر بگیرید. ۸ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی هشتم (صفحه‌ی ۱۲۳ تا ۱۴۱). هر یک از این قوانین را که احساس می‌کنید آمادگی روحی برای ترک کردنش دارید، در جدول محاسبه قرار دهید و تا زمانی که آمادگی روحی‌تان بجاست، ترک نمایید. ۹ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی نهم (صفحه‌ی ۱۴۲ تا ۲۱۵). هر یک از این قوانین را که احساس می‌کنید با توان جسمی و روحی شما مناسب است و فرصت و نشاط انجام دادنش را دارید، در جدول محاسبه، یادداشت کنید و تا زمانی که شور و شوق انجامش را دارید، انجام دهید. در هر مرحله که احساس کردید اشتیاق لازم را به هر دلیل ندارید، از ادامه‌ی عمل دست بکشید ولی منتظر فراهم شدن حال و فرصت باشید تا دوباره انجام دادن را از سر بگیرید. ۱۰ ـ مطالعه‌ی قوانین مرحله‌ی دهم (صفحه‌ی ۲۱۶ تا ۲۳۶). هر یک از این قوانین را که احساس می‌کنید آمادگی روحی برای ترک کردنش دارید، در جدول محاسبه قرار دهید و تا زمانی که آمادگی روحی تان بجاست، ترک نمایید. «وَ مَن یطِعِ اللهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئِک مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیهِم مِّنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاء وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولَئِک رَفِیقًا» و کسانى که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانى خواهند بود که خدا ایشان را گرامى داشته [یعنى‏] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه رفقای خوبی هستند» (سوره‌ی نساء، آیه‌ی ۶۹)