بوسیدن دست کارگر توسط پیامبر
375 بازدید
تاریخ ارائه : 8/24/2014 10:33:00 AM
موضوع: علوم حدیث

سؤال:
آیا درست است که رسول خدا (ص) دست کارگری را بوسیدند؟


باسمه تعالی


جواب: این مطلب فقط در یک روایت یافت شد که نخست به بیان روایت می‌پردازیم:إنَّ رَسولَ اللّه صلى الله علیه و سلم لَمّا أقبَلَ مِن غَزوَةِ تَبوکَ استَقبَلَهُ سَعدٌ الأَنصارِیُّ، فَصافَحَهُ النَّبِیُّ صلى الله علیه و سلم، ثُمَّ قالَ لَهُ: «ما هذَا الَّذی أکتَبَ یَدَیکَ؟» قالَ: یا رَسولَ اللّه، أضرِبُ بِالمَرِّ وَالمِسحاةِ فَاُنفِقُهُ عَلى عِیالی. فَقبَّلَ یَدَهُ رَسولُ اللّه صلى الله علیه و سلم، وقالَ : هذِهِ یَدٌ لاتَمَسُّهَا النّارُ أبَداً.ترجمه: انس بن مالک گوید هنگامی که رسول خدا (ص) از جنگ تبوک بازگشت، سَعد انصارى به پیشواز وى آمد. پیامبر پس از آن که دست او را فشرد به وى فرمود: «به چه سبب دستانت این گونه سخت و زبر شده است؟» گفت: اى رسول خدا، بیل می‌زنم و طناب می‌کشم و خرج زندگی خانواده‌ام مى‌کنم. پس رسول خدا (ص) دست وى را بوسید و فرمود: «این دستى است که هرگز آتش به آن نمى‌رسد».بررسی منبع: این روایت فقط در دو منبع زیر یافت شد:اُسد الغابة، ابن اثیر،  ج ۲،  ص ۲۶۹تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، ج ‏۷، ص ۳۵۳.
که هر دو از منابع دست دوم حدیث عامه است. آشنایان با اصول استخراج منهاج فردوسیان می‌دانند که از حدیثی می‌توان قاعده یا قانون استخراج کرد که علاوه بر جهات دیگر، از تصریحات قرآن کریم یا روایات شیعه‌ از معصومین (علیهم‌السلام) باشد. پس اولین امتیاز منفی این روایت، منحصر بودنش به منابع عامه است.
ثانیاً: باید از معصوم نقل شده باشد، در حالی که این روایت از انس بن مالک نقل شده است که جایگاهی در نزد شیعه ندارد و از بزرگان عامه محسوب می‌شود.
ثالثاً: با روایات مسلّم و صحیح السند و دارای منبع معتبر که بوسیدن دست را نهی کرده است، منافات دارد.
رابعاً: به فرض این که در منابع معتبر می‌آمد، فعل معصوم است و فعل معصوم از لحاظ اصول استخراج منهاج فردوسیان، دلالت بر استحباب ندارد. پس به فرض این که چنین روایتی در منابع معتبر می‌بود و به فرض این که از معصوم نقل می‌شد، چون فعل است نه امر و نهی، قابل پیروی نیست و فقط در حد یک گزارش تاریخی یا قاعده‌ی تجملی می‌توانست مورد استفاده قرار گیرد.البته با توجه به بی‌اعتبار بودن منبعش، اصلاً قابل توجه و استناد نیست.


موفق باشید

حاج فردوسی